Tegenpolen? (VWO)

In deze module draait het om de kracht van de nuance en de impact van bedoelde of onbedoelde zwart-witreacties. Leerlingen denken na over het effect dat ze willen bereiken en taal helpt om daarin te kunnen slagen.

Extra literatuur

Start

60 minuten

kijken/luisteren - spreken
In een sociaal experiment ervaren leerlingen wat het betekent als je ergens niet bij hoort en ook: hoe ga je om met iemand die er niet bij hoort? Doel: vooringenomenheid en snelle oordelen met betrekking tot het thema wegnemen.

#kweenie

200 minuten

lezen - informatievaardigheden - spreken - schrijven
Leerlingen maken kennis met genderdiversiteit. Ze formuleren eigen vragen, bekijken documentaires en lezen teksten om meer te weten te komen. Leerlingen wisselen informatie uit in een infographic.

Het is niet eerlijk

180 minuten

lezen - informatievaardigheden - schrijven
Leerlingen doen een bronnenonderzoek naar ongelijke beoordeling op basis van gender. Ze verdiepen zich in één deelonderwerp naar keuze en beantwoorden er een hoofdvraag over. Ze beoordelen bronnen op bruikbaarheid en betrouwbaarheid, vatten die samen en formuleren een conclusie.

Schijn bedriegt

220 minuten

kijken/luisteren - spreken - lezen
Over genderstereotypering en drogredenen in reclame en de taal en beelden die erin gebruikt worden. Leerlingen leren over drogredenen en hoe reclamemakers die inzetten.

Mannentaal en vrouwenpraat

200 minuten

kijken/luisteren - spreken - lezen - taalbeschouwing
Leerlingen onderzoeken verschillen in taalgebruik tussen mannen en vrouwen en wat de invloed daarvan is op (mis)communicatie. Ze zoomen in op genderbepaald taalgebruik en het effect daarvan in de praktijk. Hun bevindingen zetten ze in bij een overtuigend statement voor een taalcampagne.

Gender in perspectief

275 minuten

literatuur - leesvaardigheid - creatief schrijven
Hoe beïnvloedt literatuur je kijk op de maatschappij, op gender? Een blok over korte verhalen, personages en perspectief. Leerlingen herschrijven een fragment van een kort verhaal vanuit een ander perspectief. In het verdiepingsdeel onderzoeken ze man-vrouwbeelden in de middeleeuwen.

2050 in 250 woorden

180 minuten

schrijven - lezen
Leerlingen schrijven een column over gender in 2050. Ze gebruiken de Disney-strategie om op een beschouwende manier tegen het onderwerp aan te kijken. Ze gebruiken tips van columnschrijvers en van hun klasgenoten.

Eindopdracht

180 minuten

(creatief) schrijven - spreken
Leerlingen leren over podcasts en vatten hun beschouwende mening over gender samen in een eigen (groeps)podcast naar keuze. De module eindigt met een podcast award.