In lichterlaaie (HAVO)

In deze module draait het om de impact van woorden en verwoorden bij het aanjagen van maatschappelijke veranderingen. Leerlingen denken na over hoe taal kan worden ingezet om de mening en het handelen van groepen mensen te beïnvloeden.

Start

60 minuten

kijken/luisteren - spreken
De leerlingen worden bij een in scène gezette situatie nadelig behandeld. Doel: het uitlokken van een discussie over wanneer je in actie komt en wanneer niet. Aansluitend bedenken ze in een groepje een actie waarvoor zij zich bij deze module inzetten.

Op de barricade

180 minuten

kijken/luisteren - spreken - lezen - informatievaardigheden
Leerlingen brengen door bronnenonderzoek de bij hun actie betrokken partijen (actoren), hun argumenten en de schema’s waarop die zijn gebaseerd in kaart. Ze verwerken hun bevindingen op een informatiemuur en formuleren hun kernboodschap in een profiel van hun actiegroep.

Op eigen kracht

150 minuten

spreken - lezen - schrijven - taalbeschouwing
Leerlingen trekken met retorische middelen (storytelling en beeldspraak) hun publiek over de streep. Ze analyseren in artikelen hoe dit werkt. Op een poster brengen ze de geheimen van storytelling, kenmerken van hun publiek en hun gezamenlijke én persoonlijke verhaal samen.

Olie op het vuur

170 minuten

kijken/luisteren - spreken - lezen - taalbeschouwing
Leerlingen leren met voorbeelden framing en het effect daarvan te herkennen en leggen de relatie met drogredenen. Daarnaast bepalen ze waar de grens ligt van wat acceptabel is bij de inzet van frames. Met een reel voor sociale media framen ze hun belangrijkste tegenstander.

Eindopdracht

180 minuten

lezen - informatievaardigheden - schrijven
De leerlingen overtuigen en activeren hun publiek met een petitie (groep) en een betogend opiniestuk (individueel). Ze zetten de in de blokken van de module opgedane kennis daarbij in. Het overtuigendste opiniestuk komt bij de petitie om veel ondertekenaars te krijgen.