Het merk ik ©

Leerlingen ontdekken hoe ze het vak Nederlands kunnen gebruiken om zichzelf en anderen beter te leren kennen, om zich uit te drukken en om zichzelf (of een ander) stevig neer te zetten.

Extra literatuur

Start

60 minuten

spreken - schrijven
In het dilemmaspel verwoorden leerlingen hun reactie op verschillende dilemma's.

Wat zegt die reactie over hun persoonlijkheid? De start eindigt met een overzicht van de verschillende blokken.

Kijken in de ziel

190 minuten

spreken - kijken/luisteren - lezen
Een blok over vragen stellen en vragen beantwoorden. Hoe bereik je daarbij - als interviewer en als geïnterviewde - je doel? Leerlingen oefenen met verschillende soorten vragen, bekijken voorbeelden en interviewen een klasgenoot.

Dromen Durven Doen

240 minuten

spreken/schrijven
In dit blok verwoorden leerlingen wat zij belangrijk vinden. Ze ontdekken hoe ze taal (bijvoorbeeld stijlfiguren) kunnen inzetten in een pitch en daarmee hun dromen dichterbij brengen.

Online identiteit

240 minuten

lezen/literatuur
Hoe druk je jezelf uit op sociale media en welk effect heeft dat op jezelf en anderen? Hoe wil je gezien worden?

Leerlingen schrijven er een brief aan hun toekomstige zelf over.

Schrijflab: personages

190 minuten

literatuur - lezen - (creatief) schrijven
Dit blok draait om het beschrijven van personen en hun gedachtes. Leerlingen leren hoe personages vorm krijgen en welke rol taal daarin speelt. Leerlingen schrijven zelf een kort verhaalfragment waarin ze een personage op aansprekende manier neerzetten.

Eindopdracht

140 minuten

lezen - spreken - schrijven
Leerlingen verzamelen de onderdelen voor hun egodocument. Gebruik makend van het egodocument van een klasgenoot maken leerlingen een lofdicht in de vorm van 'spoken word'.