Begin van het einde (VWO)

In deze module draait het om het verwoorden van standpunten over technologieën en ontwikkelingen die bepalend zijn voor onze toekomst en hoe literatuur daarbij kan helpen. Je ontdekt welke middelen je kunt inzetten om een ander te overtuigen, mondeling en schriftelijk.

Extra literatuur

Start

50 minuten

kijken/luisteren - spreken
Leerlingen maken kennis met technologische ontwikkelingen die invloed hebben op hun eigen toekomst. Aan de hand van fictieve situaties worden ze aan het denken gezet over de wenselijkheid van technologische ontwikkelingen. Zo versterken fictie en wetenschap elkaar.

Biohack

200 minuten

lezen - literatuur - schrijven
Leerlingen verdiepen zich in de toekomst van het leven aan de hand van een keuzeonderwerp op het gebied van genetische modificatie. Ze gebruiken zakelijke bronnen en literatuur om het effect van feitelijke en waarderende argumenten te onderzoeken.

Scifi

180 minuten

lezen - literatuur - spreken
Leerlingen verdiepen zich in het literaire genre sciencefiction d.m.v. het bekijken en beoordelen van filmvoorbeelden en het lezen van een kort verhaal. Ze denken na over nut & noodzaak van sciencefictionliteratuur door het analyseren van een nieuwsartikel en voeren ter afronding een overloopdebat.

Filosoferen over de toekomst

220 minuten

kijken/luisteren - spreken
In dit blok leren leerlingen een onderzoekende houding aan te nemen in een gesprek. Ze leren hun mening uit te stellen en een genuanceerde visie te formuleren op basis van de input van anderen. Ze doorlopen daarvoor verschillende fases van een socratisch gesprek over een van de onderwerpen uit de overige blokken.

Eindopdracht: De perfecte toekomst

180 minuten

lezen - literatuur - schrijven
Leerlingen vertalen de opgedane kennis in een persoonlijke utopische of dystopische toekomstvisie. Ze beargumenteren wat er moet gebeuren om die toekomst te verwezenlijken of te voorkomen.