Begin van het einde (HAVO)

In deze module draait het om het verwoorden van standpunten over technologieën en ontwikkelingen die bepalend zijn voor onze toekomst. Je ontdekt welke middelen je kunt inzetten om een ander te overtuigen, mondeling en schriftelijk.

Extra literatuur

Start

50 minuten

kijken/luisteren - spreken
Leerlingen maken kennis met technologische ontwikkelingen die invloed hebben op hun eigen toekomst. Aan de hand van fictieve situaties worden ze aan het denken gezet over de wenselijkheid van technologische ontwikkelingen. Zo versterken fictie en wetenschap elkaar.

Medische innovaties

200 minuten

lezen - schrijven - spreken
In dit blok verdiepen leerlingen zich in de toekomst van de gezondheidszorg aan de hand van een medische innovatie naar keuze. Lees-, schrijf- en spreekvaardigheid komen geïntegreerd aan bod, terwijl leerlingen werken aan hun argumentatieve vaardigheden.

Buitenaards leven

180 minuten

lezen - spreken
Via twee gedachte-experimenten worden de leerlingen geïnspireerd om hun verbeeldingskracht te gebruiken bij het opzetten van een logische redenering. Logica wordt gepresenteerd als een aspect van argumentatieve vaardigheden.

Scifi

180 minuten

lezen - literatuur - spreken
Leerlingen verdiepen zich in het literaire genre sciencefiction d.m.v. het bekijken en beoordelen van filmvoorbeelden en het lezen van een kort verhaal. Ze denken na over nut & noodzaak van sciencefictionliteratuur door het analyseren van een nieuwsartikel en voeren ter afronding een overloopdebat.

Eindopdracht: Tussen hoop en vrees

180 minuten

lezen - schrijven
Leerlingen vertalen de opgedane kennis in een persoonlijke utopische of dystopische toekomstvisie. Ze beargumenteren wat er moet gebeuren om die toekomst te verwezenlijken of te voorkomen.